כשהמדע פוגש את הכיתה – החוויה של יפעת במיזם "שינה – שליש מהחיים"
איך הפכה חוויית חקר בכיתה לתהליך משמעותי, שחיבר תלמידות מהפריפריה לעולם האקדמי
עקרונות הפעלה
עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות
יפעת, מורה בשנת הסטאז' שלה משדות נגב, נכנסה להוראה מתוך רצון לחבר בין תלמידותיה לעולם המדע. כשהצטרפה למיזם "שינה – שליש מהחיים", היא ידעה שזו הזדמנות מצוינת להעניק להן חוויה מחקרית אמיתית. אך מהר מאוד הבינה שהאתגר הגדול ביותר הוא יצירת עניין בנושא השינה.
בהתחלה, כשהעלתה את הנושא בכיתה, התלמידות לא גילו התלהבות מיוחדת. אך יפעת לא ויתרה. היא הפכה את השיח למעורר סקרנות, שאלה אותן שאלות על הרגלי השינה שלהן, ושילבה דיון על מדע אזרחי. כשהציגה את המיזם כהזדמנות לקחת חלק במחקר אמיתי ולעזור לחוקרים – העניין החל להתעורר.
בשלב הבא נפגשו התלמידות בזום עם נעם, החוקרת המובילה של הפרויקט, שלימדה אותן כיצד לאסוף נתונים ולנהל יומן שינה. לאחר מכן הן קיימו דיון על השאלות שייכנסו למחקר ואף הוסיפו שאלות משלהן. המעורבות שלהן גברה, והן יצאו לדרך במילוי היומנים – תהליך מאתגר שלבסוף הצליח, לאחר שיפעת יזמה תחרות ידידותית בכיתה שסייעה להגביר את ההשתתפות.
אך האתגר האמיתי הגיע כאשר היה צורך לנתח את הנתונים. במשך שלושה שיעורים התמודדו התלמידות עם קובצי נתונים שהתקבלו מקבוצות שונות. בהתחלה הן התקשו להבין כיצד לעבוד איתם, ויפעת הבינה שהן זקוקות להכוונה ברורה יותר. היא הקדישה זמן אישי לכל זוג, הסבירה, תמכה, והובילה אותן צעד אחר צעד בתוך עולם ניתוח הנתונים. השיא הגיע בשיעור השלישי – ברגע שהתלמידות התחילו לשאול את השאלות שלהן מתוך סקרנות: "האם אנחנו שונות מבני נוער אחרים?" ו-"מה הנתונים אומרים עלינו?". הכיתה הפכה למרחב חקר אמיתי.
בסוף התהליך, כל זוג הכין פוסטר עם שאלה מחקרית וניתוח הנתונים שביצע. לא כולן השלימו את המשימה, אך עבור יפעת זו הייתה חוויה משמעותית. היא ראתה במו עיניה את החיבורים שהמדע יצר עם התלמידות, חיבורים שבעיניה יכולים להשפיע על הבחירות שלהן בעתיד. לתחושתה, הדרך להשלים את החוויה היא במפגש פנים אל פנים עם החוקרים, כדי להפוך את הקשר למחקר למוחשי עוד יותר.
עבור יפעת, המיזם לא היה רק פרויקט הוראה – הוא היה הגשמת החזון שלה.
מייזם
שינה- שליש מהחיים