כניסה למערכת ספרו את הסיפור שלכם

חקר הנחל והקהילה – למידה בשטח עם משמעות

איך תלמידי מגמת הביולוגיה בבית הספר כרמל זבולון למדו מדע אזרחי דרך מעורבות בשיקום נחל הציפורי

עקרונות הפעלה

עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות

למדו עוד על עקרונות ההפעלה

גלית חגי, ד"ר להוראת המדעים ומורה לביולוגיה בבית הספר כרמל זבולון, הובילה את תלמידי י"ב במגמת הביולוגיה להשתתפות במיזם "כן לציפורי", חלק מפרויקט מרלין העולמי. מטרת המיזם הייתה לא רק למידה מעשית של אקולוגיה, אלא גם חיבור של התלמידים לסביבה הקרובה אליהם, שכן רבים מהם מתגוררים באזור הנחל המתחדש.

גלית ראתה במיזם הזדמנות פדגוגית ייחודית – חקר אקולוגי אמיתי בשטח, במקום למידה תיאורטית בכיתה. היציאה החוזרת לנחל אפשרה לתלמידים להתבונן בשינויים שמתרחשים לאורך זמן, להבין לעומק את תהליכי השיקום ולחוות מחקר מדעי אמיתי. אם בתחילת הדרך הייתה התרגשות מהביקור הראשון, הרי שבהמשך, כאשר התלמידים הכירו את הסביבה וידעו מה לחפש, הם הצליחו להתמקד באיסוף נתונים ובניתוחם. במקביל, הפעילות קיבלה גם ממד חברתי, כאשר שולבו חוויות כמו בישול בטבע והכנת פיתות על טאבון.

השייכות של התלמידים למיזם חרגה מגבולות בית הספר והפכה לחלק מפרויקט גלובלי. הדיווחים שלהם זכו לתגובות ממדענים וממשתתפים מכל העולם, והם הבינו שהם חלק מקהילה בינלאומית החולקת את אותם אתגרים ושאלות מחקריות.

עם זאת, גלית והתלמידים נתקלו גם באתגרים. לא כל תלמיד הסתגל בקלות לשהייה בשטח, וחלקם התקשו להתמודד עם השמש או ההליכה הרבה. התמודדות נוספת הייתה הצורך באישורים לפעילויות נוספות כמו כניסה למים, וכן ההתארגנות הלוגיסטית להבאת ציוד מעבדה לשטח. מזג האוויר הוסיף גם הוא אתגר בלתי צפוי, שכן לא תמיד ניתן היה לשנות את תאריך היציאה בהתאם לתנאים.

בדיעבד, גלית ראתה כיצד ההתמדה והחזרה לשטח שוב ושוב תרמו רבות ללמידה ולחיבור של התלמידים למיזם. היא ציינה שבפעמים הבאות היא הייתה רוצה לפזר את הפעילות על פני השנה כדי להבחין בהבדלים גדולים יותר, לשלב שיתוף פעולה מעשי עם בתי ספר אחרים, ולערב את הקהילה כך שהתלמידים יהיו אלה שמובילים את הפעילויות. כמו כן, היא הייתה מכינה אותם מראש טוב יותר לשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות שנדרשו במהלך המחקר.

למרות האתגרים, גלית בטוחה שהפרויקט השיג את מטרתו: הוא הפך את למידת הביולוגיה למוחשית, חווייתית, וקרובה ללבם של התלמידים. החיבור בין המדע, הקהילה והשטח יצר חוויה מעשירה, שאותה היא תשמח להמשיך ולפתח גם בעתיד.

מייזם

כן לציפורי

open project
;