גילוי מפתיע בחצר הבית – איך תלמיד כיתה ה' תרם למחקר שלי
תגלית מדעית בלתי צפויה שהתאפשרה בזכות מעורבות אזרחית
עקרונות הפעלה
עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות
על המספר: פרופ' עמרם אשל הוא המדען המוביל את מיזם "תעלומת החמציצים".
כאשר התחלתי את מיזם "תעלומת החמציצים", ידעתי שאני יוצא למסע מרתק, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה הציבור ישחק בו תפקיד קריטי. החמציץ הנטוי הוא צמח פולש מוכר בישראל, אך עד כה לא היה ידוע על טיפוס שלו שמסוגל לייצר זרעים בארץ. מטרתי הייתה לרתום את הציבור לאיסוף נתונים כדי לבדוק האם יש טיפוס כזה בסביבה.
באחד מבתי הספר בירושלים, מורה למדעים הציג את המיזם לתלמידי כיתה ה', שלמדו כיצד לזהות טיפוסים שונים של חמציץ. הם יצאו לסיורים בשכונתם, וחיפשו צמחים בקרבת מגוריהם. אחד התלמידים, שבדק את הצמחייה בגינה ליד ביתו בדרום העיר, שם לב למשהו יוצא דופן. הידע שרכש בכיתה אפשר לו לזהות טיפוס של חמציץ שלא היה מוכר בישראל עד כה.
התלמיד לא היסס. הוא צילם את הצמח, דיווח למורה שלו ושלח אליו את התמונה. המורה, שזיהה את חשיבות הממצא, העביר אליי את המידע במייל. כשפתחתי את ההודעה וראיתי את התמונה, הבנתי מיד שמדובר בממצא משמעותי. כבר למחרת נסעתי למקום, פגשתי את התלמיד ואת המורה, וראיתי במו עיניי את הצמח שהתלמיד גילה.
הממצא הזה היה נקודת ציון משמעותית במיזם. לא הייתי מגיע אליו בעצמי, וזו הייתה הוכחה חיה לכך שמדע אזרחי יכול להניב תגליות חשובות. האירוע חיזק בי את ההבנה שמחקר שיתופי עם הציבור הוא לא רק אפשרי – הוא חיוני. מעבר לכך, הייתה כאן גם השראה – לראות איך ילד בכיתה ה' מגלה עניין, מפעיל חשיבה מדעית, ומסייע לתהליך מחקר אמיתי.
כעת, עם המידע החדש הזה, נוכל לבחון כיצד ניתן למנוע את התפשטות הטיפוס החדש של הצמח הפולש למקומות נוספים בארץ. המקרה הזה מוכיח שמדע אינו נחלתם הבלעדית של חוקרים באקדמיה – כל אחד יכול לתרום, אפילו ילד בן 11 שמסתכל היטב מסביבו.
מייזם
תעלומת החמציצים