סיפורו של פרויקט: מאחורי הקלעים של ספירת הציפורים

מיזם המדע האזרחי "ספירת הציפורים בחצר" נולד לפני 16 שנה, עוד לפני שהמושג 'מדע אזרחי' היה שגור. לפניכם ראיון עם היזמית השותפה למיזם, שלומית ליפשיץ
עקרונות הפעלה
עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות
בראיון עם היזמית השותפה למיזם, שלומית ליפשיץ, גילינו כיצד הפכה אהבה לצפרות ולחינוך סביבתי לפרויקט מדע אזרחי שסוחף עשרות בתי ספר וגני ילדים בארץ. למי שלא בקיא, הפעילות היא במסגרת ספירת הציפורים השנתית שנעשית במהלך ינואר מידי שנה. ההקשר של המיזם הוא שמירת טבע, ושמירת מגוון מינים. לשם כך מכירים את ציפורי הבר בחצר, לומדים כיצד לצפות בהן וכיצד לספור אותן, לומדים על חשיבות השמירה על הטבע ועל מדע אזרחי וסופרים את הציפורים. הנתונים שנאספים מכל רחבי הארץ מנותחים בהנחיית היועץ המדעי ומתקבלת מהם תמונה של מצב הציפורים ביישובים בישראל שמהווים סמן למצב המערכות האקולוגיות בישובים.
הרעיון למיזם
שלומית יזמה את מיזם ספירת הציפורים יחד עם שותף לפני 16 במסגרת הפעילות של 'המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה'. הרעיון ניצת בעקבות קריאה על מיזמי ספירת ציפורים דומים, שהתקיימו באנגליה ובארה"ב, בהם משתתפים המונים וזו ממש חגיגה. הציפורים והטבע בחצר לא היו מרכזיים במערכת החינוך אז וגם היום, על אף המאמצים שעושות שלומית, נירית ואחרים.
חשיפת המיזם
שלומית ושותפה שמו לנגד עיניהם מטרה שהציפורים בחצר ובגינה מבעד לחלון יהיה נושא מוכר ונפוץ. "רצינו שזה יגיע למערכת החינוך, למורים ולגננות" שלומית מספרת, "די מהר יצרתי מערך של השתלמות וניסיתי לדחוף את עצמי לכל מקום שבו אני יכולה להגיע לגננות ולמורים ולהעביר להם הכשרה כדי שהנושא יהיה על סדר היום היכן שהם מחנכים."
"אמרנו לעצמנו נתחיל עם מה שיש לנו, התחלנו עם גוגל שיטס פשוט, פרסמנו את הפרוייקט איך שיכולנו, אנחנו שניים בלי אמצעי פרסום ומערך שיווקי" מספרת שלומית, היא ושותפה עבדו מאז ועד היום בהתנדבות על המיזם, שהפך לעשיה מרכזית בחייה. "חשבתי בהתחלה שזה עוד משהו שאני אעשה, לאט לאט ראיתי שזה יהיה משהו מאוד חשוב". בעקבות המיזם שלומית עשתה עבודת מחקר לתזה בבית הספר פורטר, ועכשיו, בשיתוף פרופסור טלי טל ודוקטור נירית לביא אלון היא חוקרו מה גורם למורים להתמיד במיזם. שלומית שיתפה אותנו באחת המסקנות שלהן "יש משהו לא רק במורים המתמידים, אלא גם בפרוייקט עצמו- יש בו משהו מאוד כיפי, הוא לא דורש יותר מידי, צריך לרכוש מעט ידע על מיני הציפורים ולצאת החוצה לספור אותן".
נקודת המפנה
"בספירה הראשונה היו 120 אנשים, עם השנים מספר המשתתפים עלה ועלה, כנראה בגלל ההטמעה במערכת החינוך והשיווק במדיה ובעיתונים, רגע השיא היה ב-2012 כשהייתה תכנית בפריים טיים בחדשות שישי עם דני קושמרו". שלומית מספרת על נקודת המפנה בגלגולו של הפרויקט, ב-2015 החברה להגנת הטבע הצטרפה, "זה הקל על כל הנושא של הפרסום והשיווק, הוצאנו יחד איתם דף ספירה יפה ומכובד, דף האינטרנט השתכלל, הם עזרו לנו בדברים שאנחנו לא היינו מסוגלים לעשות".
ההשפעה החיובית על התלמידים
הבנו משלומית שהתלמידים מאוד נשכרים מהמיזם , המודעות של התלמידים לנושא הציפורים והאכפתיות שלהם עולה. "אני רואה את זה המון פעמים כאשר אני יוצאת לשטח עם מורים ותלמידים, אני רואה אותם ישר נדלקים". שלומית מציינת שנבנו המון משחקים שיכולים לעזור לתלמידים ללמוד כיצד לזהות ציפורים לפי קולות ולפי תמונות. "הם נהנים, ממש מומחים בזיהוי ציפורים, אני זוכרת שאמרתי לתלמידים להתאמן בזיהוי ציפורים וכאשר חיכינו להסעה לסיור הם פתאום צעקו בולבול ובאמת שמענו בולבול, הם למדו את זה מהמשחקים! זה מאוד מעצים ומהפכני!". שלומית אפילו הייתה עדה ללמידת עמיתים באחד מבית הספר המתמידים, שם תלמידים מנוסים יותר שכבר ביצעו ספירת ציפורים או תלמידים שנמצאים בחוג צפרות, עוזרים לתלמידים שזו הספירה הראשונה שלהם.
פיתוח המיזם, האמנם?
רצינו לדעת משלומית האם המיזם יכול להתקדם צעד אחד קדימה, האם יש גישה למאגר הנתונים של ספירת הציפורים, האם ניתן לבצע חקר על אוכלוסיית הציפורים או אולי חקר נתונים? שלומית "בהחלט כן, אבל מורים לרוב לא עושים את זה, הם נהנים מהחוויה ומהתהליך של שמירת הטבע ועצם ההשתתפות במדע אזרחי וקבלת תעודת הוקרה מספקת, המורים לא שומרים נתונים של שנים קודמות, אני חושבת שמורים עדיין מפחדים מחקר נתונים, המורים אוהבים את החוויה פחות מתעסקים עם מה שקורה אחר כך עם הנתונים שנאספים".
חשיבות האפליקציה e-bird
שלומית שמעה ממורים שביצעו תהליך חקר קטנים כמו השוואה לנתונים משנים קודמות, או השוואה של ספירת הציפורים בשני מקומות שונים שכן התלמידים תמיד יכולים לחזור ולראות את הנתונים שהזינו באפליקצית הדיווח e-Bird. כדי לעודד ולהוקיר את המשתתפים במיזם שלומית מעודדת את המורים שהשתתפו בפרויקט להציץ על מפת העולם באפליקציית e-Bird שם ניתן להראות לתלמידים את הדיווח שלהם באופן זמני כדי להדגיש את ההשתתפות שלהם במשהו עולמי. בנוסף הכיתות מקבלות תעודת הוקרה על כך שהשתתפו במיזם מדע אזרחי. רק לאחרונה נערך מחקר ראשון על כל הנתונים שנאספו על ידי פרופסור אסף שוורץ וד"ר אגת קלואני מהטכניון, כך שהתלמידים באמת תרמו למחקר אמיתי!
"אני חושבת שכדי לעודד מורים לבצע תהליך חקר עם הכיתה נחוצה השתלמות", שלומית חושבת שוובינר למורים בנושא עיבוד הנתונים חשוב כדי שיותר מורים יוכלו לקחת את ספירת הציפורים צעד קדימה. "כבר ביצענו וובינר הסברה בעבר על הדיווח באפליקציית איבירד מפני שהתעוררו קשיים איתה". לפני שלוש שנים החל הדיווח על ספירת הציפורים באפליקציה, לפני שנה זו נהייתה הדרך הבלעדית לדווח במקום גוגל שיט. שלומית מספרת על הקושי: "והרבה הסתבכו פשוט נכנענו! שלחנו להם בסוף את הגוגל שיט ולאחר שסיימנו אנחנו הזנו את הנתונים לאפליקצייה, העיקר שישתתפו בפרוייקט, המון גננות וויתרו על ההשתתפות בפרוייקט בגלל האפליקציה". שלומית ציינה בפנינו שזו אפליקציה אמריקאית המכניסה את הנתונים למאגר עולמי, "לא נוכל לשנות את דרך הדיווח, החברה להגנת הטבע דורשת זאת, ולא נוכל לוותר על שיתוף הפעולה איתה, הוא מאוד חשוב ומתבקש". שלומית מציעה ליווי והדרכה על האפליקציה לכלל המורים והגננות לקראת הפרויקט. שלומית אומרת שהאפליקציה משכללת את איסוף הנתונים והניתוח שלהם, "הנתונים מגיעים בצורה הרבה יותר נקייה ומסודרת. כשהדיווח היה בגוגל שיטס היינו נתקלים לפעמים במילה במקום מספר, "המון יונים לדוגמה" באפליקציה אי אפשר להזין מילים וזה מקל על העבודה שלנו". הנתונים שתלמידים אוספים נכנסים אוטומטית למאגר הנתונים הכללי, "יש מישהו מטעם מרכז הצפרות שמעיף מבט לראות שאין שם משהו לא הגיוני ואז הוא יוצר קשר עם מי שהזין את הנתונים אבל בסך הכל מתייחסים לנתונים כנתוני אמת, יש עם התלמידים מדריך או מורה אז אנחנו לא דואגים מהבחינה הזו, מה שאנחנו חושבים זה שאולי הם לא סופרים את כל הציפורים או שלפעמים יש בעיה לאנשים להבדיל בין מינים דומים של ציפורים. יש מומחים שמזהים את הציפורים על פי הקול שלהם וזה נהדר."
כדאיות שיתוף המיזם בתוכנית הלימודים
שלומית מציינת שהמורים שבדרך כלל משתתפים במיזם לוקחים לעצמם את החופש והאוטונומיה, שהרי המיזם אינו מובנה בתוכנית הלימודים, "המורים רואים את היופי, הערכים של שמירת הטבע שמנחים אותו והם מצליחים לקשר אותו לתוכנית הלימודים. שלומית מסכמת: "המיזם מאוד יפה ואינטואיטיבי, אך הוא לא נוצר עבור מערכת החינוך, הוא נוצר עבור כלל האזרחים, מורים שלקחו את ביצוע המיזם על עצמם לא קיבלו שום תוכנית, הם היו צריכים להמציא את התוכנית בעצמם." ניתן לקיים את המיזם במסגרת תכניות לימוד שונות במדעים, לגילאים שונים ולרמות לימוד שונות. ניתן לקיימו כתכנית קצרה של 2 שיעורים או תכנית ארוכה יותר. ניתן לשלב במהלך הפעילות הוראת עמיתים. זו למידה אותנטית, התלמידים פעילים ועצמאיים.
מיזם שכולו הנאה!
שלומית מספרת שלאחרונה, ביחד עם TCSS נבנו מערכי שיעור שיכולים לתמוך בעשיית המיזם בבית הספר ובחקר בחצר וגם חקר נתונים. תוצאות הספירות עברו תהליך הנגשה לקובץ אקסל שמכיל מידע מחמש השנים האחרונות ומוגשות באתר הספריה לכל מי שרוצה.
לסיום - שלומית מוסרת טיפ ששמעה ממורים שכבר ביצעו את המיזם - לא לחשוש מחוסר הידע ומחוסר היכולת לזהות את הציפורים, ניתן ללמוד יחד עם התלמידים. להיעזר ברכזי התכנית ובחומרים הרבים שיש באתר התכנית שמסייעים גם בזיהוי ציפורים.
פרוייקט
ספירת הציפורים הגדולה