כניסה למערכת ספרו את הסיפור שלכם

למידה חווייתית במיזם תעלומת החמציצים

כיצד שילוב של חקר מדעי אזרחי הפך את הלמידה בכיתה ו' למשמעותית יותר

עקרונות הפעלה

עקרונות הפעלה מתארים דרכים שונות לגשר בין תיאוריות על למידה והוראה לבין דרכי יישום אפשריות

תמיכה בהתנסות בפרקטיקות מדעיות

הצגת רעיונות מדעיים בהקשרים רלוונטיים ללומד

למדו עוד על עקרונות ההפעלה

מהא, מורה למדעים ומחנכת כיתה ו' בבית ספר רוממה ניגונים בחיפה, חיפשה דרך לחשוף את תלמידיה לתהליך חקר מדעי בצורה חווייתית ומעשית. ההזדמנות הגיעה דרך מיזם "תעלומת החמציצים", שיצא לפועל בשיתוף עם המכון הביולוגי בחיפה ובליווי מדריכים מטעמם.

בשלב הראשון של המיזם, התלמידים למדו בכיתה על החמציצים באמצעות מצגות, דבר שהניח את הבסיס הידע הדרוש. אך ההתרגשות האמיתית החלה כשהם יצאו לחקור בעצמם בגינה הקהילתית של בית הספר. עם מחברות שדה וכלים מדעיים, הם חיפשו את הצמח, מדדו ותיעדו את ממצאיהם.

התגובות של התלמידים היו מגוונות. חלקם התלהבו מהיציאה לשטח והפכו לחוקרים צעירים, כשהם מבצעים מדידות ומחקרים בעצמם, בעוד שאחרים ניצלו את ההזדמנות להסחות דעת. עם זאת, מהא זיהתה שהלמידה החווייתית עוררה עניין רב יותר מאשר למידה פרונטלית בלבד, והיו תלמידים שלקחו את החקר צעד קדימה ויישמו אותו גם מחוץ לשעות בית הספר, בסביבה הקרובה אליהם.

במהלך ההשתתפות במיזם, מהא הגיעה לתובנה כי חקר מעשי אינו מתאים לכל התלמידים במידה שווה, והייתה רוצה לפצל את השיעורים כך שתלמידים שמתעניינים יצאו לחקר בשטח עם המדריכים, בעוד שהתלמידים האחרים יישארו בכיתה וילמדו בדרכים אחרות. היא גם הרגישה שהמיזם תרם לה באופן אישי כמורה – הוא העשיר את הידע שלה והעניק לה כלים חדשים להוראת המדעים בדרך מעמיקה ומרתקת יותר.

מיזם "תעלומת החמציצים" היה עבור תלמידי כיתה ו' הזדמנות לצלול אל תוך עולם המדע האזרחי, לא רק כדי ללמוד עליו אלא גם כדי להיות שותפים בו. עם התמיכה הנכונה, הוא הצליח לעורר עניין וסקרנות, וליצור למידה משמעותית שתישאר איתם גם לאחר סיום הפעילות.

מייזם

תעלומת החמציצים

open project
;