כניסה למערכת ספרו את הסיפור שלכם

עקרון-על: טיפוח למידה עצמאית (מטה-קוגנטיציה)

עקרונות-על

היכולת להתבונן באופן ביקורתי וקונסטרוקטיבי על דרכי הלמידה האישיים והקבוצתיים, ולתכנן את דרכי הלמידה העתידיים הינה מהותית ללמידה עצמאית.

עיקרון-על זה, המייצג מסגרות תיאורטיות הקשורות למטה-קוגניציה, מקבץ מספר עקרונות הפעלה לתמיכה בטיפוח למידה עצמאית באופן כללי, ובפרט בתחום המדע. יש להדגיש כי למידה עצמאית היא לאו דווקא למידה עצמית. ניתן לטפח למידה עצמאית ברמה האישית ו/או הקבוצתית. היכולת לזהות רעיונות חדשים ולקשר לרעיונות קיימים, לנטר את תהליך הלמידה, לבחון תהליכים באופן רפלקטיבי, או להתנסות בביקורת בונה מאפשרים לתלמידים לבחון ולהגיב באופן מושכל לדילמות מדעיות או חברתיות שהן חלק ממציאות היומיום.

 

References

  • Avargil, S., Lavi, R., & Dori, Y. J. (2018). Students’ metacognition and metacognitive strategies in science education. In Cognition, Metacognition, and Culture in STEM Education (pp. 33-64). Springer, Cham. (link)
  • Chiu, J. L., & Linn, M. C. (2012). The role of self-monitoring in learning chemistry with dynamic visualizations. In Metacognition in science education (pp. 133-163). Springer, Dordrecht. (link)
  • Duncan, R. G., & Cavera, V. L. (2015). DCIs, SEPs, and CCs, oh my! Understanding the three dimensions of the NGSS. Science Scope, 39(2), 50. (link)
  • Zohar, A., & Barzilai, S. (2013). A review of research on metacognition in science education: Current and future directions. Studies in Science education, 49(2), 121-169. (link)

דף זה נערך לאחרונה ב־ 15.6.2025 10:36:36

עקרונות הפעלה :

תמיכה במשוב והערכת תלמידים

תמיכה בפיתוח פרקטיקות מדעיות וחשיבה מסדר גבוה

עיסוק בתכנים מורכבים

פיגומים לתכנון תהליך הלמידה

חשיפת לומדים לרוחב היריעה של השיטה המדעית

תמיכה בייצוג וארגון ידע של לומדים

עידוד רפלקציה

השתתפו בשיח ועזרו לנו לנתח את העקרונות הפדגוגיים
;