עקרון-על: הפיכת המדע לנגיש
עקרונות-עלתלמידים רבים תופסים את המדע, העשייה מדעית, ורעיונות הקשורים למהות המדע כמנותקים מעולמם. עיקרון-על זה מתבסס על מסגרות תיאורטיות השואפות לגשר על הנתק הזה. המושגים "למידת חקר" ו"הוראה בגישת חקר" הינם שחוקים למדי, אך כאשר למידת חקר מתרחשת באופן מיטבי תלמידים יכולים לפתח חשיבה מדעית, והבנה של הבסיס להסתמכות על מידע שמקורו בהליך מדעי. כאשר הופכים את המדע לנגיש עבור תלמידים, ניתן לעודד אותם להשתמש בדרכי החשיבה האלה בחיי היומיום, ולראות במדע חלק מזהותם האישית, ואולי אף עיסוק עתידי.
עיקרון-על זה מקבץ מספר עקרונות הפעלה המציעים דרכים לתכנון פעילויות ותכניות לימוד, כך שינגישו את המדע לתלמידים. למשל על ידי עידוד התלמידים לפתח ולבחון רעיונות משל עצמם באופן שיטתי, או על ידי תמיכה בתלמידים ליצירת קשרים בין רעיונות מדעיים ובין חיי היומיום שלהם.
References
- Chinn, C. A., & Malhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86(2), 175-218. (link)
- Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R., & Tal, R. T. (2004). Inquiry‐based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080. (link)
- Kali, Y., & Linn, M. C. (2008). Technology-enhanced support strategies for inquiry learning. Handbook of research on educational communications and technology, 145-161. (link)
דף זה נערך לאחרונה ב־ 7.8.2025 0:39:35
עקרונות הפעלה :
תמיכה בהתנסות בפרקטיקות מדעיות
חשיפת לומדים לרוחב היריעה של השיטות המדעיות
הצגת רעיונות מדעיים בהקשרים רלוונטיים ללומד
הצגת רצפי ההוראה מגוונים ומעוררי עניין באופן ברור ללומד
עיסוק בתכנים מורכבים
תמיכה בהתאמת פעילויות לתרבויות המקומיות
המחשת תופעות ורעיונות מורכבים על ידי שימוש בעזרים חזותיים
תמיכה בויזואליזציה של נתוני לומדים
תמיכה בייצוג וארגון ידע של לומדים
חקירת תופעות ורעיונות מורכבים ע"י שימוש אינטראקטיבי במודלים ובסימולציות
פענוח תופעות ורעיונות מורכבים ע"י תכנון ויצירת מודלים
התייחסות רצינית לתפיסות נאיביות של לומדים
תמיכה בחיבור בין מגוון מרחבי למידה
עידוד למידה רב-תחומית ובין-תחומית
תמיכה בבניית ידע בתנאי אי ודאות
תמיכה בלמידה מורכבת באמצעות פיגומים