כניסה למערכת ספרו את הסיפור שלכם

עקרון-על: הפיכת המדע לנגיש

עקרונות-על

תלמידים רבים תופסים את המדע, העשייה מדעית, ורעיונות הקשורים למהות המדע כמנותקים מעולמם. עיקרון-על זה מתבסס על מסגרות תיאורטיות השואפות לגשר על הנתק הזה.  המושגים "למידת חקר" ו"הוראה בגישת חקר" הינם שחוקים למדי, אך כאשר למידת חקר מתרחשת באופן מיטבי תלמידים יכולים לפתח חשיבה מדעית, והבנה של  הבסיס להסתמכות על מידע שמקורו בהליך מדעי. כאשר הופכים את המדע לנגיש עבור תלמידים, ניתן לעודד אותם  להשתמש בדרכי החשיבה האלה בחיי היומיום, ולראות במדע חלק מזהותם האישית, ואולי אף עיסוק עתידי. 

עיקרון-על זה מקבץ מספר עקרונות הפעלה המציעים דרכים לתכנון פעילויות ותכניות לימוד, כך שינגישו את המדע לתלמידים. למשל על ידי עידוד התלמידים לפתח ולבחון רעיונות משל עצמם באופן שיטתי, או על ידי תמיכה בתלמידים ליצירת קשרים בין רעיונות מדעיים ובין חיי היומיום שלהם.

 

References

  • Chinn, C. A., & Malhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86(2), 175-218. (link)
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R., & Tal, R. T. (2004). Inquiry‐based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080. (link)
  • Kali, Y., & Linn, M. C. (2008). Technology-enhanced support strategies for inquiry learning. Handbook of research on educational communications and technology, 145-161. (link)

דף זה נערך לאחרונה ב־ 15.6.2025 10:36:24

עקרונות הפעלה :

תמיכה בפיתוח פרקטיקות מדעיות וחשיבה מסדר גבוה

חשיפת לומדים לרוחב היריעה של השיטה המדעית

הצגת רעיונות מדעיים בהקשרים רלוונטיים ללומד

רצפי הוראה מעוררי עניין, מגוונים וברורים ללומד

עיסוק בתכנים מורכבים

תמיכה בהתאמת פעילויות להקשר מקומי

שימוש בעזרים חזותיים להמחשת תופעות ורעיונות מורכבים

תמיכה בויזואליזציה של נתוני לומדים

תמיכה בייצוג וארגון ידע של לומדים

שימוש בסימולציות ומודלים לחקירת תופעות ורעיונות מורכבים

תמיכה בתהליכי מידול לפיענוח תופעות ורעיונות מורכבים

הוראה סביב רעיונות הלומדים

השתתפו בשיח ועזרו לנו לנתח את העקרונות הפדגוגיים
;