עקרון-על: גישור בין בית הספר והחברה דרך מדע אזרחי
עקרונות-עלשילוב של מדע אזרחי בתוכניות לימוד בית-ספריות עשוי לפתוח בפני תלמידים אפיקים חדשים לא רק ללמידה של ידע מדעי מבוסס היטב, אלא אף ללקיחת חלק פעיל בביצוע מחקרים בחזית המדע ובקבלת החלטות בחברה.
עיקרון-על זה מקבץ מספר עקרונות לתמיכה בזרימת הידע בין בית הספר והחברה באמצעות מדע אזרחי. תכניות לימודים מציגות בפני הלומדים תכנים שפותחו בחברה, ועברו עיבוד והתאמה להקשרי למידה שונים. לעיתים, מרוב עיבוד, תלמידים עשויים לחוש כי תכנים אלו מנותקים מחיי היומיום שלהם ואינם רלוונטיים לצרכיהם בהווה ובעתיד. עקרונות הפעלה המאוגדים בעיקרון-על זה מציעים דרכים בהן אינטראקציות בין שותפים שונים בפרויקטי מדע אזרחי, כולל מגוון התלמידים בכיתה, מורים ומדענים, יביאו לשולחן את הידע, היכולות, נקודות המבט והמומחיות שלהם כדי לקדם מטרות משותפות. למשל, בפרויקט השינה, תלמידים מביאים מהמומחיות שלהם לגבי דפוסי השינה של עצמם על מנת לקדם את הידע המדעי לגבי דפוסי שינה בגיל הנעורים. במחקר זה הם לא רק "מושאי המחקר" אלא חוקרים בעצמם ותורמים לקידום הידע בנושא, בעזרתם של מורים ומדענים השותפים לפרויקט.
באופן זה מאפשר המדע האזרחי פריצה של גבולות מסורתיים בתוך בית הספר ובין בית הספר והחברה. כמו כן, נוצרות הזדמנויות לבניית קשרים פחות היררכיים בין תלמידים, מורים, מדענים ואזרחים,ובין מקצועות ותחומים שלרוב נלמדים בנפרד.
References
- Golumbic, Y. N., Baram-Tsabari, A., & Fishbain, B. (2016). Increased knowledge and scientific thinking following participation of school students in air-quality research. Proceedings of Indoor Air 2016. (link)
- Harris, E. M., Dixon, C. G., Bird, E. B., & Ballard, H. L. (2020). For science and self: Youth interactions with data in community and citizen science. Journal of the Learning Sciences, 29(2), 224-263. (link)
- Kali, Y. (in press). Guiding frameworks for the design of inquiry learning environments. In K. Chinn, R. Golan-Duncan, & S. Goldman (Eds.), International handbook on inquiry and learning. Routledge. DOI: 10.13140/RG.2.2.10960.94728 (link)
- Sagy, O., Golumbic, Y., Abramsky, H., Benichou, M., Atias, O., Manor, H., Baram-Tsabari, A., Kali, Y., Ben-Zvi, D., Hod, Y., Angel, D., (2019). Citizen science: An opportunity for learning in a networked society. In Y.Kali, A. Baram-Tsabary, A., Schejter (Eds.), Learning in a networked society: Spontaneous and designed technology enhanced learning communities (pp. 97-115). Computer-Supported Collaborative Learning Series, vol 17. Springer. (link)
- Magnussen, R., Hamann, V. D., & Stensgaard, A. G. (2019). Educating for co-production of community-driven knowledge. Electronic Journal of E-learning, 17(3), 222-233. (link)
- Zoellick, B., Nelson, S. J., & Schauffler, M. (2012). Participatory science and education: bringing both views into focus. Frontiers in Ecology and the Environment, 10(6), 310-313. (link)
דף זה נערך לאחרונה ב־ 15.6.2025 10:36:50